Over Agile
Direct contact?
Léon van der Meer
+31 (0)6 22 44 54 79
Email ons via dit contactformulier
Agile in de Financiële Dienstverlening
De dynamiek van de markt en de complexiteit van bedrijfsvoering in de financiële dienstverlening is groot, waardoor bedrijven genoodzaakt zijn om snel en correct:
- nieuwe, complexe producten en diensten aan de klant te bieden
- de klant integraal te bedienen van behoefteanalyse naar productverkoop tot en met levering
- nieuwe wetgeving in te voeren en interne regelgeving aan te passen
- over gedane zaken verantwoording af te leggen.
Deze noodzaak stelt hoge eisen aan een bedrijf: het succes van een bedrijf is in feite puur afhankelijk van het vermogen om zich te veranderen: de AGILE organisatie. Dus niet langer veranderprojecten om eenmalig aan bijvoorbeeld een nieuwe wet het hoofd te kunnen bieden, maar een organisatie die in staat is zich voortdurend aan te passen aan veranderde omstandigheden.
Probleem is echter dat kennis over de business inrichting decentraal, vaak informeel en op meerdere plekken vastligt:
- kennis ligt vast in de hoofden van medewerkers en verlaat dus de organisatie bij hun vertrek
- kennis ligt vast in systemen en databases en niemand weet meer exact waar
- kennis ligt vast in processen via handboeken, procestools en workflow systemen.
Agile Business brengt die kennis samen, legt deze gestructureerd vast en maakt het bruikbaar voor de gehele organisatie. Agile Business doet dat op een dusdanige wijze dat toekomstige veranderingen en ontwikkelingen eenvoudig en transparant ingevoerd kunnen worden. Bij een Agile Business inrichting zien management en medewerkers veranderingen tijdig aankomen en zijn in staat om snel te handelen, ofwel proactief te besturen.
Typische Agile toepassingen in de financiële dienstverlening:
Nieuwe wet- en regelgeving
Business behoefte: Hoe kan ik wet- en regelgeving goedkoop en snel adopteren?
Aanpassing aan nieuwe wetgeving vergt veel inzet binnen een bedrijf. De kosten worden te hoog en de doorlooptijden te lang doordat wijzigingen zich steeds frequenter voordoen en ook steeds complexer en ingrijpender van aard zijn. Er is behoefte om de beslisregels apart en afzonderlijk te kunnen aanpassen, los van systemen en processen. Deze businessrules maakt u vervolgens aanroepbaar in uw systemen en processen. Hiermee voorkomt u dat de huidige systemen en processen iedere keer separaat moeten worden aangepast om wetswijzigingen door te voeren. Immers, de kennis van wet- en regelgeving zit versleuteld in de systemen en processen.
Klantbediening op maat
Business behoefte: Hoe kan ik mijn klant bedienen op basis van zijn/haar behoefte?
Financiële dienstverleners geven antwoord op de grote toename van de online verkoop via een enorme etalage van financiële producten. Gevolg: de klant begrijpt niet wat hij moet kiezen. Sterker nog: u wordt op uw vingers getikt als u het verkeerde product verkoopt. U moet dus de slag maken naar het begrijpen van uw klant. Dit doet u door klantenbinding op te bouwen tijdens het eerste klantcontact. Vragenderwijs wordt met businessrules de klantbehoefte ontleed en wordt de klant geleid naar uw product/dienstenaanbod. Iedere klant wordt dus uniek behandeld (dynamisch case management).
Compliance en riskmanagement
Business behoefte: Hoe kan ik risico’s goedkoper signaleren, het liefst proactief?
Toetsing op compliance en risico’s legt een steeds groter beslag op de organisatie. Ook zijn de resultaten doorgaans pas achteraf beschikbaar en kan er niet proactief worden gestuurd. Er is behoefte aan een centrale vastlegging van risicodefinities en maatregelen in de vorm van business rules. Zodoende kunnen deze business rules al op moment van executie van het operationele proces de risico’s signaleren en tegenhouden.
Kennisdeling
Business behoefte: Hoe kan ik kennis over processen en systemen verankeren?
Er zit vaak veel kennis over de huidige, complexe processen en wijze van besluitvorming tussen de oren van medewerkers. Wat als deze medewerkers de organisatie (moeten) verlaten? Daarnaast ligt veel kennis vast in ontoegankelijke en niet onderhouden handboeken. Hierdoor ontstaat een kennisgebrek op moment van executie van dossiers. Dit gebrek aan kennis levert veel extra uitzoekwerk op. Kennis kan centraal worden vastgelegd in kennissystemen en ontsloten worden voor processen en systemen.
Direct contact?
Léon van der Meer
+31 (0)6 22 44 54 79
Email ons via dit contactformulier
