Netspar propageert maatwerk; Agile Business Consultants levert dit

Maatwerk in pensioencommunicatie biedt de kans om de motivatie van deelnemers te vergroten en informatie begrijpelijker en beter vindbaar te maken. Dit staat in een onderzoek van Netspar. Het Customer Journey tool van Agile Business Consultants (ABC) biedt dit maatwerk.

Zoektocht naar informatie strandt vaak door gebrek aan kennis of verdwalen
Het blijkt dat nog steeds sprake is van een gebrek aan kennis over veel (financiële) zaken die met pensioen te maken hebben. Veel mensen zijn niet gemotiveerd om zich in de pensioenmaterie te verdiepen.
Als mensen wél de intentie hebben zich te verdiepen in pensioeninformatie, verdwalen deze mensen volgens de onderzoekers nog wel eens en lopen vast bij hun zoektocht naar informatie.

Maatwerk biedt kansen
Volgens de onderzoekers biedt maatwerk in pensioencommunicatie de kans om de motivatie van pensioendeelnemers te vergroten en informatie begrijpelijker en beter vindbaar te maken. Dit is de kern van een analyse van interviews met 21 pensioenorganisaties over de rol die maatwerk speelt in pensioencommunicatie.
In het onderzoek presenteren zij een model voor maatwerk in pensioencommunicatie, waarbij de mate/kwaliteit van maatwerk gescoord wordt. De score loopt vanaf 'generiek' tot aan 'persoonlijke interactie'. Hierbij zijn 'tailoring' en 'persoonlijke interactie' de maatwerkvormen die de bovengenoemde kans bieden.

Customer Journey tool van ABC kan gewenst maatwerk volledig realiseren
Het Customer Journey tool (CJ tool) van ABC kan het maatwerk, dat de onderzoekers aanbevelen, leveren. Het CJ tool verzorgt op de publieke website de communicatie met de deelnemer op een manier die verdwalen bij het zoeken naar informatie onmogelijk maakt. Dit wordt gerealiseerd door persoonlijke dialogen. Elke dialoog verloopt via een vraag/antwoord spel, waarbij de bezoeker (deelnemer) van de website zelf de keuzes maakt en daardoor exact uitkomt bij datgene wat hij/zij zoekt. 
Als het CJ tool binnen een mijn omgeving gebruikt wordt, wordt de inhoud van de communicatie aangepast op basis van kennis over gedrag, voorkeuren of kenmerken van de deelnemer, zoals deze in de administratie zijn vastgelegd. Een deelnemer hoeft de keuzes dan niet zelf in te voeren. Op basis van de vastgelegde informatie krijgt de deelnemer exact de informatie die gezocht wordt.

CJ tool ABC enige oplossing die specifiek in onderzoek genoemd wordt
In het onderzoek wordt maar 1 oplossing specifiek genoemd. Dat gebeurt op pagina 12, waar het voorbeeld van Pensioen1-2-3 van het fonds voor Metaal en Techniek genoemd wordt, waarbij deelnemers via gerichte vragen vanuit de algemene tekst van Pensioen1-2-3 naar specifieke passages wordt geleidt. In het voorbeeld dat genoemd wordt, moet de deelnemer nog zelf de keuzes invoeren, omdat het een oplossing op de publieke site is. Onze CJ tool oplossing binnen de mijnomgeving zou automatish de specifieke deelnemer herkennenen alleen relevante informatie aan de deelnemer aanbieden.

Innovatie in maatwerk
De onderzoekers concluderen dat maatwerk in pensioencommunicatie nog niet erg ontwikkeld is. Er zijn nog volop kansen. ABC helpt graag daarbij. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken, ook voor de invoering biinen uw bestaande website of bestaande deelnemersportaal.

Download hier "Tooling voor Customer Journey"

Download hier "Business Case voor het CJ tool"

Download hier het “Netspar onderzoek juni 2019”

 

 

 



 

Deze pagina is gepubliceerd op: 12 juli 2019

Direct contact?

Léon van der Meer
+31 (0)23 547 61 67
Email ons via dit contactformulier